Rabu, 8 September 2010

Tak Nak Jadi Hamba Ramadhan

AlhamduliLLahi haqqa hamdihi...

Bersyukur kepada-Mu Ya Allah...selamat tiba ke bumi Kaherah setelah sebulan 12 hari bermusafir ke Syria dan Jordan. Seolah-olah tak percaya yang saya akan pulang kembali ke Kaherah. Penerbangan tak begitu lama, satu jam sahaja. Terasa masa begitu singkat. Begitu saya dicemburi oleh masa yang pantas berlalu dan tiada sesaat pun baki yang diberikan untuk menunggu saya. Ramadhan pula dah sampai ke penghujungnya. Takbir raya pula akan menyusur. Tanda kemenangan bagi umat islam. Hanya tuan empunya diri sahaja yang mampu menjadi pengadil; mengadili diri sendiri adakah dia berada dalam golongan yang menang sepertimana yang dikehendaki Allah. Dapatkah buah 'Taqwa' dihasilkan setelah sebulan ditarbiah. Selepas ini umat islam akan kembali kepada fitrah asal mereka; dibenarkan makan dan minum di siang hari. Inilah yang dimaksudkan dengan _من العائدين والفائزين_ daripada golongan yang kembali (kepada fitrah) dan berjaya (menang).

Perasaan saya bercampur;antara sedih dan gembira. Sedih untuk meninggalkan bumi Syria. Entah apa yang saya sedihkan, namun perasaan tersebut muncul tiba-tiba; di saat doa hendak bermusafir dibaca. Tiada titisan air mata yang jatuh namun hati ini terasa agak sayu. Tapi, bila teringatkan sahabat-sahabat di Kaherah, yang menunggu kepulangan diri ini untuk beraya bersama-sama, termasuk juga sahabat-sahabat yang akan datang pada hari raya ke-2, terbit pula perasaan gembira. Allah Ta3ala telah menetapkan yang terbaik untuk hambanya kerana pada asalnya saya bercadang untuk ke Turkey (Cyprus Island) hajat ingin beraya di sana. Namun ada beberapa masalah yang tak dapat dielakkan, maka saya putuskan untuk pulang ke Kaherah. Allah knows best. AlhamduliLLah~

Posting kali ini saya tak berniat untuk menceritakan pengalaman sepanjang permusafiran. Tak terasa nak berkongsi lagi. Mungkin tiada idea barangkali,hehe. Hanya sekadar peringatan buat semua, jagalah amal soleh yang kita kerjakan sepanjang Ramadhan dengan istiqamah melakukannya sepanjang 11 bulan yang masih lg berbaki. Jangan biarkan diri kita dilabel sebagai hamba Ramadhan kerana kita hanya gigih beribadat dan bersungguh-sungguh pada bulan Ramadhan sahaja. Seolah-olah kita menjadi hamba Allah hanya pada bulan Ramadhan. Janganlah kita menetapkan waktu sekian sekian baru nak beribadat, nak baca al-quran, nak solat witir, nak solat dhuha,nak buat itu dan ini. Jangan sia-siakan tarbiah yang Allah beri kepada kita di bulan Ramadhan. Cubalah istiqamah. Sesungguhnya, berbahagialah mereka yang beristiqamah. Ya Allah, jadikanlah kami daripada golongan hamba-Mu yang beristiqamah!!!
Sekadar peringatan bersama...waLLahu a3lam bissowab


gambar di bawah tiada kaitan dengan posting di atas...untuk tatapan umum...sekadar suka2 =)





SubhanaLLahi walhamduliLLahi walaa ilaaha illaLLah







antara menu pilihan pelajar malaysia di Mesir dan Syria






2 bar coklat mahal yang berjaya dibeli di pasaraya bebas cukai yang terletak di kawasan sempadan Jordan-Syria (berjaya makan 1 bar shaja, lg 1 tertinggal dlm bas,sob3)





sesape y kaki mkn manisan bleh la beli...suq halawiyat,dimasyq




2 beradik y suke berposing ntah ape2,hehe...kanak2 Syria mmg comel =)

p/s:sy x tahu ape motif sbenarnya sy letakkan gmbr mknan sdgkn sy sdg berpose ktika m'edit posting ni(hari last pose)...mnguji keimanan kot,hehe

2 ulasan: