Isnin, 18 Oktober 2010

Jangan Tahan Lidahmu

BismiLLahi Ar-rahmaan Ar-Rahiim

AlhamduliLLah, masih lagi diberi kesempatan oleh Allah untuk meng’update’ blog ni. Kalau bagi alasan tak cukup masa macam tak logik sebab Allah bagi kepada makhluk di Bumi ni 24 jam, tak lebih tak kurang; sama rata kepada setiap makhluk.Erm, nak kata sibuk tu takde la sangat. Sebelum ni cuti 3 bulan, memang perjalanan hidup tak terikat dengan jadual kuliah yang wajib, dan juga dipenuhi dengan masa rehat,tidur, melancong ke Syria dan Jordan. Sekarang ni kuliah pun dah bermula. Dah hampir sebulan. Ditambah pula madah(subjek) tahun ni tak sama macam tahun lepas; tahun lepas belajar bahasa je,boleh la kalau nak relax-relax, tahun ni tak boleh la. Untuk first sem ni 10 madah(subjek). Memang kena struggle la. Moga dipermudahkan Allah segala urusan. Menuntut ilmu di kuliah dan juga mendampingi majlis ilmu para masyaeikh di sini. Dan juga diberi kekuatan oleh Allah untuk beramal dan menyebarkannya. Ameen~

Kebelakangan ini terasa malas, berat nak buat amal-amalan sunat. Hakikatnya amalan sunat inilah yang menampung segala kekurangan amalan fardhu. Hati pula terasa jauh dengan Sang Pencipta. Maksiat apakah yang menghinggapi hati ini. Hati ini sedang mencari sesuatu. Sesuatu yang mampu mengetuk hati ini agar sedar dan bangkit dari lena; pelukan nafsu syahwat. Sesuatu yang mampu menghubungkan diri ini kembali dengan Tuan Empunya Alam Semesta.

Allah itu Maha Penyayang. AlhamduliLLah, penawar yang dicari telah saya temui. Satu klip video telah saya tontoni. Begitu tersentuh dengan ucapan Al-Allamah wal Fahamah Sayyidi Syarif Al-Habib Munzir Al-Musawwa. Di sini, sukalah ana berkongsi ucapan beliau yang berbunyi:

Namun tujuan adalah satu, iaitu saat berjumpa dengan Rabbul a’lamiin. Maka berakhir seluruh apa yang kita lewati dari kehidupan dunia kepada tujuan tunggalnya; iaitu berjumpa dengan Allah.

Ingatlah akan datang satu saat dimana bibir kita tidak bisa lagi bergetar menyebut nama Allah. Di saat itu kita akan diturunkan ke dalam kubur, dan wajah kita dibuka dan diciumkan ke tembok kubur kita. Lalu kita dikuburkan dan ditinggalkan oleh semua kaum kerabat. Di saat itu tidak ada kekasih, di saat itu tidak ada jawatan, di saat itu tidak ada harta. Itulah hadirin hadirat, kita sendiri. Maka di saat itu beruntunglah mereka yang selalu berzikir, yang mengingati Allah dan Allah mengingatinya, yang merindui Allah dan Allah merinduinya.

Allah masih terus bersabar, yang ditunggu adalah hamba pendosa, hamba yang hina, yang hidup berasal dari sebutir sel dan akan berakhir sebagai bangkai; makanan-makanan haiwan di dalam tanah. Allah menanti hambanya memohon taubah, Dialah yang Maha baik, Dialah Yang Maha mulia. Setelah kita diberi kehidupan; diberi jasad, lantas Allah meminjamkan pula dunia dan seluruh isinya. Allah meminjamkan matahari, meminjamkan bulan, meminjamkan daratan, meminjamkan haiwan dan tumbuhan, meminjamkan air dan lautan yang kesemuanya adalah milik Allah. Kita tidak menyewanya, tidak pula membelinya, tidak pula berdoa untuk meminjamnya. Allah yang memberinya sebelum kita meminta.

Hadirin hadirat, sedemikian luasnya nikmat Ilahi dan kasih sayangnya melebihi segala kasih sayang; melebihi kasih sayang ibunda kita kepada kita, melebihi kasih sayang kekasih kita kepada kita.

Hadirin hadirat, jangan tahan lidahmu menyebut nama Allah. Jangan berat menyebut nama Allah. Dosa apa yang membuatkan lidah kita berat menyebut nama Allah??

Kami berlindung kepadamu dari pedihnya seksa kubur Kami berlindung kepadamu dari pedihnya seksa neraka pastikan kami selamat dari ini semua Ya Allah!!!







                 Al-Allamah wal Fahamah Sayyidi Syarif Al-Habib Munzir Al-Musawwa hafizaHuLLah




                                                 Al-Habib bersama zuriat tercinta


p/s:nak msukkan video tu dlm blog ni,tp rasenye elok tulis. Boleh la hafal kata-kata Syeikh ni sambil menaip blog ni. Tersemat la sikit kata-kata ni dlm hati dan sanubariku ini =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan